Vlaardingen/Rozenburg – Er staan weer 2 belangrijke mijlpalen voor de deur bij de bouw van de Maasdeltatunnel die Vlaardingen met Rozenburg gaat verbinden (onderdeel van de Blankenburgverbinding). Dat maakte Rijkswaterstaat en bouwconsortium BAAK vandaag bekend. 

In een persmoment werd vanmorgen tekst en uitleg gegeven over het storten van de diepste tunnelvloer van de toerit op 29 meter onder NAP. Ook de start van de bouw van de zinktunneldelen werd aangekondigd. Beide delen worden aan de zuidoever van het Scheur, bij Rozenburg gebouwd. Ook gaan duikers op 29 meter diep onder water in de bouwkuip helpen met het storten van onderwaterbeton en het verankeren van diverse bouwelementen. Elke duiker blijft maximaal 35 minuten onder water. In totaal worden 175 duikers ingezet bij de bouw van de tunnel. 

Diepste punt op 29 meter onder NAP
De Maasdeltatunnel, onderdeel van de Blankenburgverbinding, is de zinktunnel onder het Scheur die vanaf 2024 Vlaardingen met Rozenburg verbindt. Voor de bouw van de toeritten op het land is het werkgebied opgedeeld in compartimenten. In Rozenburg staan vier compartimenten inmiddels vol water. Dit is nodig om tegendruk aan het grondwater te geven. Het deel wat zich het dichtst bij Het Scheur (in de volksmond vaak ten onrechte De Nieuwe Waterweg genoemd) bevindt is op het diepste punt uitgegraven tot zo’n 29 meter diep. Hier wordt volgende week de eerste tunnelvloer gestort. 

Bouw zinktunnel elementen
Het deel van de Maasdeltatunnel dat onder het Scheur komt te liggen, wordt opgebouwd met twee tunnelelementen. Deze elementen zijn circa 200 en 180 meter lang en worden gebouwd in het droogdok van Damen Verolme Rotterdam. 

Volgens Rijkswaterstaat loopt de bouw volgens planning. De opening van de toltunnel staat gepland in 2024.